Kundtjänstens höga kvalitet
Åke och Susanne samåkte till jobbet. Det hade de gjort under många år. Nästan så många år som de arbetat tillsammans hade de turats om att köra till arbetet. Vecka ut och vecka in, med körveckor och passagerarveckor om vartannat. Det var en fin liten tradition. En trevlig halvtimme till jobbet varje dag.
Vanligtvis talade de inte så mycket med varandra. Det hade gått nästan 20 år och då var radion ett bättre socialt utbyte. Dessutom var det skönt att börja dagen med lite tystnad, det tyckte de båda två.
Just den här tisdagen när vi hoppar in i berättelsen var det dock någonting som bröt tystnaden. Susanne harklade sig och ställde en fråga som kom från vänster både bokstavligt och bildligt talat.
- ”Åke, varför håller vår kundtjänst hög kvalitet?
Åke tittade på Susanne som körde med blicken fäst på bilen framför.
- ”Varför håller vår kundtjänst hög kvalitet, undrar du?” svarade han.
- ”Precis så, ja. Vad är det som gör att vi, år ut och år in, får besked om att vi är den kundtjänst i koncernen som håller mest konsekvent hög kvalitet? Har du någonsin hört någon motivera det?”
Det hade han förvisso inte gjort. Han hade nog inte tänkt på det så mycket överhuvudtaget, insåg han när han nu för en gångs skull tänkte på det. Höll deras kundtjänst högre kvalitet än någon annan? Ja, det kanske den gjorde. Det var kanske så att de höll högre kvalitet än övriga kundtjänster men det var väl bara en bra sak i så fall, eller? Han ställde just denna fråga till sin samåkare.
- ”Ja, jo det är klart att det är bra att vår kundtjänst håller hög kvalitet. Men tycker du inte att det är lite konstigt att vi inte får höra vad det kommer sig? Jag menar, varför vår vi ingen motivering? Om inte annat så kunde det ju vara bra att utröna vad det faktiskt är som gör att vår kundtjänst håller högre kvalitet än många andra. På så sätt kunde man ju utveckla verksamheten på andra håll med. Varför ska bara vi vara så bra?”
Åke hade inget bra svar på frågan. Han ryckte på axlarna, böjde sig fram och plockade upp sin ostmacka ur väskan. Han kunde inte koncentrera sig på så stora frågor just nu. Detta förklarade ha och tog en stor tugga ur det färska brödet.