Startskottet med facility management

Arthur började nästan tveka på om man kunde lära sig nya saker i hans ålder. Han hade kört på i samma hjulspår så länge att det var svårt att se något annat än samma väg. Nej, förändring var inte frekvent i hans liv, varken privat eller i arbetslivet. I alla fall inte fram till den dag då hans företag valde att satsa på ökat välbefinnande på arbetsplatsen. Om detta ska vi berätta nu!

I lokalerna satt ungefär 50 anställda och städningen hade sett likadan ut sedan urminnes tider. Varannan vecka kom en firma och levererade samma slags städning, rutinmässigt. När frågan lyfts från personalen om företaget kunde göra ”något mer” hade tankar om facility management väckts.

Ja, Arthur själv visste förstås inte vad detta var eller innebar. Facility management var ett begrepp som varit främmande för honom under hans 56 år på jorden. Under ett möte med en av de yngre och nyaste i ledningsgruppen fick han dock en lektion i facility management. Erika, som medarbetaren heter, hade haft denna tjänst på hennes gamla kontor. Hon hyllade facility management till skyarna på ett sätt som nästan fick Arthur att tro att hon var lobbyist. Men han lyssnade, nyfiket och länge.

Det skulle vara en överdrift att säga att han blev helt såld direkt men det var inte långt ifrån. Förmodligen var det både en reaktion på att facility management lät väldigt bra och det faktum som nämndes tidigare: att det var något nytt. Det var vad både han och företaget behövde.

Ett beslut fattades och redan nästa torsdag kom den första rundan facility management till kontoret. Det var en otroligt proffsig tjänst, ansåg Arthur och han tror att alla på kontoret delade den uppfattningen. Bemötandet var något annat än det tidigare varit. Det kändes som att teamet var en mer integrerad del av verksamheten, vilket förstås är helt i sin ordning. Som en del av facility management hade de också valt att få kaffe- och fruktleverans en gång i veckan. Detta var också tillfredsställande. En rejäl korg med frukt kom med ett trevligt bud och kaffet kom senare på eftermiddagen.

Arthur var oerhört nöjd att han och hans kollegor fattat beslut om facility management. Det var på sin plats och med facit i hand utgjorde det egentligen ett slags startskott för en ny era på företaget – och för honom själv, inte minst!

Lägg till en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *